Gazdag omlett, ami diétába is beilleszthető

Egy diéta során sokszor nehézséget jelenthet, hogy mit reggelizz amiben sok a fehérje, alacsony vagy éppen magas zsírtartalmú. A ketonál és más hasonló diétáknál a magas zsír arány a fontos. Ez a gazdag omlett tápláló, eltelít és lehetőség szerint alacsony a szénhidrát tartalma. Az alacsony szénhidráttartalmú diéta kialakítását bízd szakemberre, mert nagy károkat okozhatsz vele a szervezetedben! Egy gazdag rántotta vagy omlett tökéletes lesz, mert akár extra pékáru nélkül is elfogyaszthatod, kiegészítheted egy salátával és máris kész a rostban és tápanyagban gazdag reggelid!

A tojás fogyasztása igen fontos

A 60-as 70-es években szélsőséges emberi-, állati kísérletekkel próbálták bebizonyítani hogy a tojás fogyasztása kártékony hatással van a szervezetre. Ennek értelmében növeli a koleszterinszintet. A kísérletek során növényevő állatokat tojással tápláltak, ami önmagában megsemmisíti az eredményt. Vagy éppen heteken át napi hat tojást tartalmazó étrendet írtak elő a tesztalanyoknak, gazdag körettel, ami szintén eltorzítja az eredményt.

A tudósok és szakorvosok hadjáratot indítottak a tojás ellen, ami kitartott közel negyven évig. Akkoriban úgy gondolták, hogy a vérben lévő koleszterinszintet drasztikusan megemeli, ezáltal növeli a szív és érrendszeri halálozások számát. Azonban az akkori kutatási módszerek nem tettek különbséget a vérben lévő jó és rossz koleszterin között.

WHO új álláspontja

Az AHA (Amerikai Szív Szövetség) 2012-ben sok évnyi kutatást követően kinyilatkozta, hogy a tojásfogyasztás nem befolyásolja a vérben lévő koleszterin szintet. Az azt követő években sok tudományos szervezet, kutatólabor kimondta, hogy az élelmiszerekkel bevitt és a vérben lévő koleszterin szint között egyáltalán semmilyen összefüggés nincs.

2014-től számos ország egészségüggyel és táplálkozástudománnyal foglalkozó intézménye (USA, Ausztrália, Új-Zéland, Kanada, Egyesült Királyság, WHO, Spanyol Szív Alapítvány stb.) megszüntette a tojásfogyasztással kapcsolatos korlátozásokat. Emellett egyértelműen ajánlja a tojás rendszeres fogyasztását az egészséges étrend részeként (MCNAMARA, 2010; HORN, 2014).

Ami nem csoda, hiszen a tojás pici túlzással egy energia-, fehérje-, vitamin- és ásványianyag bomba, alapvető és funkcionális élelmiszer egyben!

A tojás superfood!

A tojás az anyatejjel megegyező biológiai értékű tápanyagforrás. 18-féle aminosavat tartalmaz, amiből 9 esszenciális. Ezek olyan aminosavak, amelyeket az emberi szervezet korlátozott mennyiségben tud előállítani, azonban működéséhez elengedhetetlenek, ezért külső bevitellel kell őket pótolni. 40 féle fehérjét, vitaminokat (A, D, E, B1, B2, B3, B5/pantoténsav, B6, B9/folsav, B12) tartalmaz. Ásványi anyagokban is rendkívül gazdag: vas, cink, réz, magnézium, jód, szelén, kálcium, foszfor, kálium. A tojás a leggazdagabb kolinforrás, ami a mellrák megelőzésében fontos szerepet játszik. Továbbá elengedhetetlen magzati korban a megfelelő fejlődés érdekében, de idősek számára is nagyon fontos a fogyasztása.

Saját közvetlen környezetemben is tapasztalom, hogy erről a legtöbb embernek fogalma sincs, nem ismeri a tojás jótékony hatását, szándékosan kerüli a fogyasztását. Remélem senkit sem untattam a fenti száraz adatokkal. Fontosnak tartom, hogy tudjuk mit eszünk, ne vonjunk meg semmit amire szükségünk van, ne menjünk bele esztelen diétákba. Orvosi vizsgálat által megalapozott indok nélkül ne alakítsunk ki magunknak mindenféle allergiát szélsőséges megvonásokkal. A most divatos “életmódváltásokban” gluténmentes életmódot választanak az emberek, holott erre semmiféle orvosi utasítást nem kaptak, allergiájuk nincs. Viszont így szinte biztosan mesterségesen generálják azt, amint újra szokásos mennyiségben jut hozzá a szervezetük. A glutén csupán egy példa, sokféle élelmiszerre igaz ez. Fontos megjegyeznem, hogy a keto étrend káros hatásaival sincsenek tisztában a legtöbben, ennek igencsak érdemes utánanézni, komoly szervi problémák alakulhatnak ki!

 

Gazdag omlett recept

A hozzávalók listáját teljesen a saját szájízed szerint állítsd össze: aprított sajtok, zöldségek, sonkák vagy maradék húsok, fűszerek. Az én verziómba sertéssonka, petrezselyem, szeletelt mozzarellla, feta, lilahagyma és kápia került.

Két tojáshoz adtam egy evőkanál tejfölt, sót, borsot és petrezselymet. Száraz fűszerek is kerülhetnek bele, de keményebb növények esetén számolj vele, hogy nem lesz ideje megpuhulni. Nyugodtan adhatsz hozzá egy kis habanero vagy tabasco szószt, nagyon jól illik hozzá!

A hagymát és a sonkát nagy hőfokon, kevés zsiradékon megpirítottam (bármi lehet, de olíva esetén ellenőrizd a csomagoláson, hogy alkalmas e sütésre, főzésre!). Ha gombát is adsz hozzá az egész sütést a gomba pirításával kezd és csak utána menjen a serpenyőbe a hagyma és a többi hozzávaló. A gomba rengeteg levet ereszt, ezt érdemes előbb elpárolni róla.

A lángot felére veszem és ráöntöm a fűszerekkel és tejföllel felvert tojást, megszórom a sajtokkal és a kápiával, majd lefedve sütöm, nem kevergetem. Fontos lefedni, mivel nem fordítom meg, így a gőzben a tojás meg tud főni és a sajtok is megolvadnak.

Az eredeti francia omlettet tejföl helyett tejszínnel vagy tejjel, kevés liszttel készítik. Gyakran sajttal a közepén félbehajtják, vagy feltekerik, de ennyire gazdagon ezt nem lehet, mert az omlett eltörhet. Nagyon finom, laktató és nagyon gyorsan elkészül.

Nézd meg a többi reggeli és vacsora receptemet, biztosan találsz köztük kedvedre valót 🙂

Előző
Házi karamell szósz – nincs benne nagy woodoo, nem kell tőle félni
Gazdag omlett, ami diétába is beilleszthető