Ha nyár, akkor lecsó! Szaftosan, tunkolósan, nyami!

A lecsó a legzamatosabb nyári étel, legalábbis szerintem. Ütős friss ízek, korlátlan variáció, a nyár egy tányéron! Lehet tojásos, rizses, kolbászos, virslis, krumplis, cukkinis, tökös, csípős, padlizsános, tarhonyás, szalonnás, köleses, babos, gombás és még sorolhatnám…

Finom frissen, de még harmadnaposan is, jól funkcionál köretként hús mellé rizzsel, és a belerakott virsli vagy kolbász (egyszóval mindenféle hús) nélkül lefagyasztva tökéletes pörköltalap télen.

Két merényletet követhetsz el a lecsó ellen: egyik, ha túl zsíros és kevés a paradicsom, mert nincs mit tunkolni maximum olajos zsíros cuccot, a másik, ha túl vizesre csinálod. Minimális folyadékot pótolni kell főzés közben, de nem deciket… De persze ahány ház annyi szokás, mindenki szerint az övé a legjobb, nagyon elrontani nem lehet, de jót vitázni az elkészítés módján… na azt nagyon lehet! 😀

Nálam mindig a virslis lecsó a nyerő, nem szeretem ha zsíros és azt sem ha a paprika nagyon szétfőtt, a kunkorodó héjaktól egyenesen elmegy az étvágyam. A lecsó készítésének legmacerásabb része az előkészítés, utána már minden megy, mint a karikacsapás. Nincs pontosan kimért adagom, ezért most nem írtam hozzávaló listát, inkább a receptbe írom az éppen felhasznált alapanyagok mennyiségét, az arányok általában minden alkalommal ugyanazok.

3 fej hagymát megpucolok, szálára vágok. Egy kiló paradicsomot meghámozok (könnyen lejön a héja, ha a csumájánál keresztbe bemetszed, majd forró vízbe meríted fél percig – ezzel nem szoktam bajlódni, inkább jó éles zöldséghámozóval vékonyan meghámozom), majd amennyire lehet apróra vágom, levével együtt egy tálba teszem. Nyáron érdemes piacról házi paradicsomot venni; nagyobb, göcsörtösebb, az íze jobb, zamatosabb, édesebb a boltinál. Egy kiló tv paprikát vagy lecsópaprikát megpucolok, felkarikázok. Aki szereti rakhat bele csípőset is, azt érdemes nagyon vékonyra szeletelni – az egész lecsót ízesíti és nem csak néha harapsz rá egy irdatlan erős falatra. A paprika pucolásának legegyszerűbb módja, ha a szára felöli végén levágod a “kalapját” egy fél centire a “húsrészen”, ebből a kalapból könnyen kipattintod a szárat, így a paprika húsa nem vész kárba. A paprika belsejéből kiemeled a magházat és a bent maradt ereket, magokat egy kést körbejáratva pikk-pakk ki tudod rázni. 3-4 pár frankfurti vagy juhbeles virslit felkarikázok és kezdődhet is a főzés.

Alaprecept: A lecsót szigorúan kacsazsíron, libazsíron vagy füstölt szalonna kisütött zsírján készítem, nagyjából két normál evőkanálnyi mennyiségen. A zsiradékot jól felhevítem és beleteszem a hagymát, amit megdinsztelek, de nem pirítok meg, így édes lesz és szét tud főni. Teszek rá pici sót, majd mehet hozzá a paradicsom, egy marék karikázott paprika, fűszerpaprika, bors (esetenként fél leveskocka, majoránna is, de ezeket inkább télen, amikor a zöldség íze vacakabb) és kicsi víz utánpótlásával 15-20 percet hagyom nagy lángon rotyogni, hogy sűrűsödjön és a paradicsom megfőjön. Ezután hozzáadom a paprikát, jól átforgatom, majd ha a paprika veszített a tartásából mehet hozzá a virsli is. Nagyjából tíz percet főzöm együtt és kész is. Ennyi idő bőven elég a virslinek és a paprikának – megfő, de nem annyira, hogy a hús elváljon a héjától.

Friss puha kenyérrel az igazi! Télen csak kis mennyiséget szoktam készíteni tarja vagy combszeletek mellé rizzsel, olyankor a virslit ki szoktam hagyni, mert fölösleges.

Tökös, gombás, cukkinis, padlizsános változat: A plusz zöldséget aprítva, kockázva teszem hozzá a paradicsommal egy időben.

Krumplis lecsó: a paradicsomos szaftban megfőzheted a kockázott krumplit, de tapasztalatom szerint ez nem annyira jó módszer, mert a krumpli széteshet amikor a paprikával és virslivel átkevergeted. Maradék főtt krumplit a virslivel együtt beledobhatsz, mire a lecsó elkészül pont átforrósodik, de nem kenődik szét az edényben.

Tojásos lecsó: A tojásokat egy tálban verd fel kis borssal és egy csipet sóval, mintha rántottát készítenél. Ne az egész fazékba tedd, inkább szedj külön annyit amennyit biztosan frissen elfogyasztasz, és forrón öntsd rá, majd kevergesd nagy lángon míg a tojás összeáll.

Tarhonyás és rizses lecsó: Rizst a piláfhoz hasonló módon készítsd elő. Fajtától függő, hogy elő kell e mosni, ezt a csomagoláson megtalálod. Kis olajon párold üvegesre, majd mehet a paradicsomos alapba. Tarhonyát egy külön edényben pirítsd meg a szokásos módon majd szintén tedd a paradicsomos alapba. Mindkettőnél figyelj oda a szükséges folyadékmennyiségre! A paradicsomos alaphoz adj annyi meleg vizet pluszba, amennyit a rizs vagy a tarhonya főzés közben felvesz, máskülönben a szemek kemények maradnak vagy totálisan kiszárad a lecsód.

Kolbászos lecsó: A felkarikázott kolbászt pirítsd át a zsiradékon, még mielőtt a hagymát beleteszed. Mivel a kolbász is zsírt enged valamivel kevesebb zsiradékot rakj alá.

Készüljön akár tűzhelyen, akár bográcsban, a lecsóval nem lehet mellényúlni!

Még nem érkezett hozzászólás

Válaszolok

Az e-mail címed nem lesz publikus.

@mokkamalnablog
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
@mokkamalna
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.